دربار زنانه
نوشته شده توسط : آنتی پهلوی

اشرف مدت ۱۶ سال نماینده فرستاده از سوی ایران در سازمان ملل متحد، سمت های گوناگونی از جمله ریاست حقوق بشر را به عهده داشته است.

 

مرصاد به نقل از جام،وب سایت "بالاترین" (balatarin) در گزارشی سلسله وار به قلم "سهراب ارژنگ" به بررسی ماهیت خاندان پهلوی پرداخته و در این خصوص می نویسد: «شاه در خیانت و فرو ریختن کشور تنها نبود در این فروکش تاریخی، شماری آز بستگان و خانواده اش نیز با او هم گام بودند. شاهپور علیرضا در ارتش  پیش از ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ درتدارک کودتائی بود که حکومت مردمی دکتر مصدق را براندازد. اشرف پهلوی درسوئیس با "آلن دالس" برادر "جان فوستر دالس" رئیس سازمان سیا (CIA) در بند و بست برای کودتای آمریکائی ۱۳۳۲ شرکت داشت.
در انتخاب وزیران، بیشتر شهبانو فرح و خواهران شاه دخالت می کردند. شماری از وزیران نظر به دوستی و همکاری همسرانشان با بستگان شاه، برگزیده می شدند. دادن پست ها و سمت ها بیشتر براساس روابط بود تا ضوابط.
شهبانو نیز برای خود تشکیلات و دم دستگاهی به وجود آورده بود که با داشتن نزدیک به ۶۰۰ کارمند، با یک وزارت خانه برابری می کرد. کار این دستگاه پر طول و دراز، دخالت در کارهای کشور، و تلف کردن بودجه هنگفت مملکت، آنهم به روش ناشیانه و از روی نا آگاهی بوده است. کار فساد این دستگاه تا به آن جا رسیده بود، که شاه دستور بازرسی از دفتر فرح را صادر نمود.
دستور بازرسی دفتر شهبانو به دستور شاه، ما را به یاد یک زبانزد ( ضرب ا لمثل)  فارسی می اندازد  که می گوید: «وضع مرده  تا آن اندازه آش و لاش بود، که مرده شور هم به حال او های های می گریست.» گویا شهبانو بر همه چیز و همه جا و همه کس زورگویی و قدرت داشت، سوای زنبارگی شوهرش که بر آن نظارت و کنترلی نداشت.
در زمان محمد رضا شاه بنا به گفته ثریا همسر دوم شاه، دربا رایران به «دربار زنانه» تبدیل شده بود. تاج الملوک مادر شاه که در زمان شوهرش هیچ گونه نقش سیاسی نداشت، با نفوذی که روی شاه داشت، به همراه دو دخترش اشرف و شمس در بسیاری از کارهای سیاسی کشور دخالت می کردند. اشرف که خواهر تنی شاه بود، بر روی شاه و درباریان نفوذ زیادی داشت. اشرف مدت ۱۶ سال  نماینده فرستاده از سوی ایران در سازمان ملل متحد، سمت های گوناگونی از جمله ریاست حقوق بشر را به عهده داشته است.
بسیار دردناک و جای بسی اندوه وتاسف است، درجائی که در کشورما همیشه فرهیختگان، خردمندان، و میهن پرستان بی ادعا وجود داشته اند، چرا شاه، اشرف را که یک زن نا آگاه، خودخواه، و بسیار مغرور و بی اعتناء به سرنوشت ایران، و پراز عقده ها و گرفتگی های کودکی بوده است، به عنوان یک مقام سیاسی به سازمان ملل می فرستاد؟ اشرف در هماهنگ کردن و سازمان دهی مزدوران درون کشور، همراه و پا به پای سیاستمداران آمریکا وانگلیس، در براندازی دولت مردمی مصدق نقش بزرگ و برجسته ای داشت. او در سال ۱۳۲۶ موجب سرنگونی دولت قوام السلطنه شد.
اشرف در توجیه علت زورگوئی و دیکتاتوری برادرش را نداشتن لیاقت آزادی و طالب دموکراسی نبودن مردم ایران می داند. این زن که سال ها با نفوذ و به کج راهی کشاندن برادر خود، بر مال و جان و ناموس مردم تسلط داشت، مردم ایران را شایسته و سزاوار آزادی نمی دانست.
از این گفتار اشرف و بیشتر محتوای نوشته های او، به آسانی در می یابیم که ما گرفتار چه زورگویان و خودکامه هائی بوده وهستیم. وقتی شاه زورگو است، همکاران، بستگان و زیردستان همه زورگویند. در زمان شاه، پلیس، استاندار، فرماندار، شهردار، کارمند اداره، بخشدار، مالک، خان، حتی کدخدا و  مالک ده، همه و همه به پیروی از خودکامگی و دیکتاتوری شاه و دربار، زورگو و متجاوز بودند.»





:: بازدید از این مطلب : 949
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: